Zakaj v waldorfski šoli nihče ne zaostane?
Pri vzgoji in izobraževanju je potrebno nenehno
upoštevati starost otroka. Tako potrebuje dvanajstletni otrok popolnoma
drugačne učne vsebine kakor desetletnik. Kadar je za učni uspeh edino merilo
inteligenčni kvocient, je seveda starostna razlika drugotnega pomena. Kadar pa
upoštevamo zorenje celotne osebnosti, gledamo na sozvočje razvoja volje,
čutenja in mišljenja in ne dajemo prednosti samo eni kvaliteti osebnosti. Zato
šolski otroci živijo v razrednih skupnostih s sovrstniki. To, da so v razredu
različno nadarjeni otroci, ki si medsebojno pomagajo, nenazadnje vzpodbuja
razvoj dobrih socialnih sposobnosti. Ravno zaradi tega v waldorfski šolah ni
ocenjevanja s številčnimi ocenami, pač pa si učitelj pri opisnem ocenjevanju
prizadeva podati skupno oceno, z upoštevanjem vseh individualnih sposobnosti in
otrokovega napredka. Kako je z domačimi nalogami? V prvih treh letih šolanja
otroci niso obremenjeni z domačimi nalogami in otroci doma lahko ponovijo ali
dokončajo tisto, kar so v šoli obravnavali. Ko pa se v četrtem razredu začno
domače naloge vsakodnevno pojavljati, se učitelj pri tem trudi posredovati
učencem zavest, da domače naloge delajo zato, da učno snov dodelajo in da to
počno tudi njemu na ljubo. Na tak način lahko odraščajoči otrok razvije takšen
odnos do dela, da mu delo ne predstavlja nekega nujnega zla, temveč da z delom
lahko nekaj postaneš ter navsezadnje z njim zaslužiš denar.
Ali se da učiti in naučiti se brez prisile, torej brez ocen?
Kdor je dobil vtis, da se na waldorfskih šolah uči
samo “veselo igraje”, je v zmoti. Učiti se “učitelju na ljubo” ne pomeni učenja
brez napora in prizadevanj. In kar se v prvih nekaj letih šolanja počne
učitelju na ljubo, se lahko v kasnejših letih počne na ljubo stvari – zaradi
stvari samih. Takšnemu učnemu motivu sledijo popolnoma drugačne socialne
posledice, kakor potreba po “biti najboljši”, “biti nagrajen” ali kasneje imeti
boljše možnosti. Waldorfska pedagogika cilja na razumevanje, da samo
sposobnost: učiti se skozi vse življenje, pelje do smiselnega življenja.
Kako je z disciplino?
Uspešno odraščanje zahteva mir: če to velja za
rastlino, ne more nič manj veljati za človeka. Kjer imamo mir srca in razuma,
mir doma in mir v šoli, se disciplina, h kateri težimo, uresniči sama po sebi.
Kjer tega ni, je treba disciplino razvijati. Disciplina ni le skupek pravil,
temveč je živ proces med vsemi človeškimi bitji. Izhodišče zanjo je
spoštovanje. Zato učenci waldorfskih šol ob zgodbah in vseh drugih dejavnostih
razvijajo spoštovanje do vseh predmetov okoli sebe, do narave: kamnov, rastlin
in živali, še zlasti pa do človeka.
Koliko se bo moj otrok naučil za življenje?
Včasih se pojavi bojazen, da se bodo otroci iz waldorfskih
šol težko prilagodili današnjemu življenju. Izkušnje in raziskave potrjujejo
nasprotno. Nekdanji učenci na splošno kažejo veliko zanimanje za svet in ljudi
okoli sebe. Ker znajo zaznati probleme drugih in vidijo njihove potrebe, so
pripravljeni pomagati in prevzemati odgovornost. Tuje raziskave kažejo, da
nekdanje učence waldorfskih šol srečamo v vseh poklicih. Kot primer navajamo
izvleček iz članka o tej raziskavi, ki je bil objavljen 14. decembra 1981 v
reviji Spiegel: “Waldorfske šole, o katerih je razširjeno mnenje, da prihajajo
iz njih “blage duše”, ki se niso sposobne spoprijeti z zahtevami resničnega življenja,
na podlagi raziskav dosegajo ravno nasprotne rezultate. Učenci hodijo v šolo,
ki ne daje samo znanja ter ne oblikuje samo spretnosti in navad, ampak jim tudi
pomaga pri iskanju življenjskih usmeritev. Tako spoznavajo tudi smisel
življenja. Njihov šolski dan ni sestavljen iz 45-minutnih učnih ur, pač pa se
prilagaja ritmu “učnih blokov” glavnih predmetov in v prvih osmih letih namenja
posebno pozornost umetniškemu udejstvovanju. Njihovega napredovanja ne spremlja
stalno ocenjevanje. Ne pestita jih selekcija in pritisk, s katerima je ponavadi
povezano prehajanje v višje razrede. To je vsekakor vabljivo, vendar pa je
mnogo staršev prepričanih, da to ni primerna priprava na težave, s katerimi se
bodo tako vzgajani otroci spoprijemali v življenju. Takšno prepričanje so sedaj
omajali rezultati znanstvene raziskave izobrazbene osnove nekdanjih waldorfskih
učencev, ki pomeni prvo empirično raziskavo o waldorfskem gibanju. Trije
neodvisni raziskovalci, ki jih je najel Oddelek za vzgojo v Bonnu, so
anketirali 1460 nekdanjih waldorfskih učencev, rojenih v letih 1946 in 1947.
Ugotovili so, da so nekdanji waldorfski učenci dosegli izobrazbeno raven, ki je
precej nad povprečjem.” “Kakorkoli, sedaj se je pokazalo, “ pravi Bernhard
Vier, ki je vodil skupino raziskovalcev , “da je med učenci, ki so se dvanajst
let izobraževali v waldorfskih šolah, še celo večji odstotek takih, ki so
sposobni opraviti maturo. Akademiki niso nikdar hoteli verjeti, da je to
mogoče.” Tudi končna ocena raziskave “Življenje nekdanjih waldorfskih učencev”
Zveznega ministrstva za izobraževanje in znanost, opravljena v letu 1992 v
Frankfurtu , je pozitivna in pravi, da so waldorfski učenci v splošnem znanju
dosegli stopnjo, ki je nad povprečjem in tudi poklicno jih je veliko na
položajih, ki zahtevajo visoko kvalifikacijo. Neizpodbitno je, da waldorfske
šole izobražujejo svoje učence na nivoju, ki je primerljiv z javnimi osnovnimi
šolami in gimnazijami, čeprav ne poznajo ponavljanja razreda, nenehnega
ocenjevanja ter s tem povezanega pritiska, da ne rečemo celo stresa.
Kakšna je prehrana v waldorfski šoli?
V vseh šolah, kjer za svoje otroke pripravljajo dnevne obroke, namenjajo
temu vprašanju veliko pozornosti. Splošno znano je namreč, da način
prehranjevanja ne vpliva samo na zdravje, temveč posredno tudi na učne
sposobnosti otrok, predvsem na zbranost.
Na jedilnikih so predvsem jedi, ki dajejo otroškemu organizmu dovolj vitaminov
in hranilnih snovi. Pripravljene so tako, da ohranjajo hranilno vrednost
pridelkov – to so predvsem polnovredna žita, neglazirani riž, sveža zelenjava
in sadje. Zelo pomebno je tudi, na kakšen način so bili ti pridelki gojeni,
zato se pri pripravah jedi uporabljajo biodinamični ali vsaj biološko pridelani
proizvodi. Mesne beljakovine najdemo predvsem v mlečnih izdelkih in ribah,
rdečega mesa pa ne pripravljajo v skoraj nobeni waldorfski šoli, in sicer
predvsem iz dveh razlogov. Meso živali, ki bi bile zdravo gojene in jim v
prehrano ne bi dodajali raznih dodatkov za hitro rast, je zelo težko dobiti.
Drugi razlog pa je v tem, da otrok praviloma že doma dobi za svoj razvoj
potrebno količino mesnih izdelkov. Ali bo prehrana v celoti vegetarijanska ali
ne, se odločajo starši skupaj z učitelji.
Kako se otrok med šolanjem prepiše na drugo šolo in kako je s prepisom otroka iz druge šole oziroma vrtca?
Starši so včasih zaskrbljeni, ker ne vedo, kaj bi
se zgodilo, če bi morali zapustiti okoliš in bi se njihovi otroci morali
prepisati na drugačno šolo. Prehodi v druge oblike izobraževanja so omogočeni v
skladu z veljavnimi zakoni in z obvladovanjem ključnih znanj, ki se od učenca
pričakujejo. Za takšen prehod dobi učenec spričevalo s številčnimi ocenami, ki
jih dobijo iz opisnih ocen v skladu z dogovorom z Zavodom za šolstvo in šport
Republike Slovenije. “Uresničevanje programa waldorfske šole omogoča učencem
prehod na javno osnovno šolo v naslednji višji oziroma v isti razred, če gre za
prestop med šolskim letom. Prav tako je učencem waldorfske šole omogočen prehod
v srednjo šolo pod pogoji, ki so določeni za učence javnih osnovnih šol.”
(Sklep strokovnega sveta Republike Slovenije za vzgojo in izobraževanje, 1992)
Izkušnje iz tujine kažejo, da waldorfski učenci hitro premagajo začetno
prilagoditveno obdobje in jih večina šolanje uspešno nadaljuje. Starši pogosto
sprašujejo, do katerega leta starosti sprejemamo otroke v waldorfski vrtec
oziroma šolo. Odgovor se glasi: skoraj do vsake starosti, pač glede na otroka,
čeprav je seveda bolje, da je otrok čim mlajši. Sprva lahko imajo ti otroci
nekoliko težav predvsem pri potrebni meri samodiscipline, ki se od njih
pričakuje tako pri vedenju kot pri delu. Zato potrebujejo pomoč. V glavnem pa
nove zahteve in odnos, ki obstaja med vzgojiteljem oziroma učiteljem in
otrokom, prinaša zadovoljstvo in sprostitev. Sedaj je moč uspešno razviti mnogo
tega, kar je bilo prej neizkoriščenega. Pogosto znajo prav tisti, ki so v
waldorfsko šolo prišli kasneje, bolj ceniti, kaj jim šola pomeni, kot pa tisti,
ki nikoli niso obiskovali drugačne šole.
Zakaj zagovarjamo otroštvo brez ekranskih tehnologij?
Waldorfska šola Maribor je strokovno utemeljena na načelu, da je otrokove sposobnosti mogoče prebuditi in vzgojiti le v neposrednem človeškem odnosu. Naše stališče je, da naj šola in otrokov dom ostaneta skupnosti, kjer življenja in odnosov v ničemer ne narekujejo nove tehnologije. V svetu so bile narejene že mnoge znanstvene in strokovne raziskave o vplivu, ki ga ima uporaba ekranskih tehnologij na otrokov razvoj. Dolgo in čezmerno gledanje v zaslone povzroča v otrocih psihično dezorientacijo (nepravilen občutek za resnico in iluzijo), slabitev sposobnosti za učenje, nemir, neželene fiziološke posledice, motnje ritma spanja in sproščanje prikrite agresije. Rezultati teh raziskav so jasni, zato zaradi otrokovega zdravega telesnega, psihičnega in telesnega razvoja pričakujemo, da otroci v prostem času ne uporabljajo ekranskih medijev. Otroku mediji onemogočajo ustvarjanje notranjih slik, ki so gonilo kvalitetnega poučevanja v šoli in motivacije za zdravo življenje in izoblikovanje vesti. Čezmerna uporaba negativno vpliva tudi na socialno življenje družine, zato so vzgojitelji in učitelji vedno z nasvetom pripravljeni pomagati družinam, v katerih uporaba ekranskih tehnologij narekuje domače življenje. Otroci naj za zdrav razvoj odraščajo v živem, analognem okolju, s pristnimi medčloveškimi stiki, kjer se lahko v celoti razvijajo v samostojne in zdrave osebnosti.
Ali lahko otrok piše z levo roko?
V današnjem času ima vse več otrok težave z
obojeročnostjo. Običajno otrok bolje vidi z desnim očesom, bolje sliši z desnim
ušesom, meče z desno roko in stopi naprej z desno nogo. Pri nekaterih otrocih
pa se te funkcije odvijajo križno. Že samo to je pokazatelj neke vrste
disleksije. Poleg tega pa obojeročnost predstavlja oviro za pravilen proces
učenja in dober psihološki razvoj otroka. Pri obojeročnih otrocih je nujno, da
jim učitelj pomaga pri usmeritvi k eni strani. Ker je naša kultura desnoročna,
se poskuša otroka usmeriti na desno. V ta namen učitelj uporablja metodične
vaje, ki otroku pomagajo pri preusmerjanju. Če pa je otrok izrazit levičar, ga
ne preusmerjamo.
Ali waldorfsko šolo obiskujejo tudi otroci, ki se težje učijo in otroci s posebnimi učnimi potrebami? Kaj to pomeni za druge otroke?
Poleg običajnih waldorfskih šol obstajajo v svetu
tudi waldorfske šole za otroke s posebnimi potrebami. Kljub temu lahko šola
sprejme v svoj razred takšnega otroka, če se otrok socialno lahko vključi v
razred in njegova prizadetost ni pretežka. Pogosto so ti otroci izredno
napredovali. Prav tako pa lahko tak otrok veliko prispeva k ugodnemu socialnemu
razvoju celotnega razreda. V takšnem razredu se razvija resnično socialno
razumevanje za lastnosti, stiske in potrebe vsakega posameznika. V glavnem je
razrednemu učitelju prepuščeno, koliko takšnih otrok je zmožen sprejeti v
razred. Otrok lahko ostane v razredu toliko časa, dokler napreduje v okviru
svojih sposobnosti, ne ovira učiteljevega dela z ostalim razredom in se
vključuje v socialno življenje razreda. Če samo eden od teh pogojev ni
izpolnjen, je treba otroka prepisati na šolo, ki bo ustrezala njegovim
zmožnostim. V takem primeru šola ne more sprejeti odgovornosti za otrokovo
normalno šolanje.
Kakšna je vloga religije?
Starše različnih verskih prepričanj skrbi, da se bo
njihov otrok ob srečanju z “drugačnimi nauki" od svojega odtujil. Nekateri
starši se bojijo, da bodo v šoli na njihovega otroka vplivali, še preden si bo
sam lahko oblikoval svoje stališče. Zgodovina potrjuje dejstvo, da vse pomembne
oblike človeške kulture izvirajo iz religioznega vira. Ker je otrokov razvoj
nekakšna zgoščena ponovitev splošnega razvoja človeštva, mora imeti religija
neko vlogo tudi v njegovem razvoju. V času od prvega do osmega razreda popeljemo
otroke nazaj vse do velikih mitologij in se približamo religiji različnih
ljudstev. Te vsebine so del rednega pouka in se kažejo predvsem v izboru zgodb,
ki jih učitelj pripoveduje v posameznem starostnem obdobju. V prvem razredu se
otroci srečujejo predvsem s pravljicami, v drugem razredu z basnimi in
legendami, v tretjem z zgodbami stare zaveze. Osrednjo tematiko četrtega
razreda predstavljajo zgodbe iz nordijske kulture, v petem razredu se otroci
srečajo z epi iz Perzije in Indije ter egipčanskimi in grškimi miti. Šesti
razred je namenjen predvsem Rimljanom in razvoju islamske vere, v sedmem in
osmem razredu pa se otroci ukvarjajo z vprašanji, ki so prevevala dobo odkritij
in današnji čas. Osrednja tematika posameznega razreda se kaže tudi v izboru
snovi za predmet religije, ki je na urniku enkrat tedensko. Tako dobi v osmih
letih vsaka posamezna religija svoj prostor in se ji izkazuje dolžno
spoštovanje ter pozornost.
Ali je waldorfska šola krščanska šola?
Waldorfska šola ni krščanska šola, je pa krščanstvo osrednja religija
našega okolja in mu namenjamo večjo pozornost. To se izraža predvsem v
praznovanju krščanskih praznikov (božič, velika noč …), ki so povezani s
spremembami v naravi. Vsekakor pa je osebna vera, povezana s posamezno
veroizpovedjo, intimna odločitev posamezne družine.
Zakaj so potrebni denarni prispevki staršev?
Starši deloma financirajo delovanje waldorfske
šole, višina prispevkov pa se razlikuje od države do države, saj je odvisna od
tega, koliko k delu neodvisnih šol – kamor spada tudi waldorfska – prispeva
država. Pri nas daje država waldorfski šoli enaka sredstva kot ostalim osnovnim
šolam. Tako se Slovenija vključuje med tiste države, ki v veliki večini
pokrijejo potrebe dela takšne šole. (Na primer v Angliji leži denarno breme
celotnega šolanja otrok le na starših in donatorjih). Kljub temu morajo starši
prispevati še dodatni del sredstev, iz katerih se krijejo nadstandardne
storitve in material za delo pri pouku, poleg tega pa dobijo otroci v šoli tudi
del šolskih potrebščin. Merila za višino prispevka določa finančna skupina, ki
jo sestavljajo v glavnem starši. Tudi tukaj se upošteva socialno načelo, kar
preprečuje, da se kakšen otrok ne bi mogel vpisati v šolo zaradi prevelikih
denarnih zahtev.